Wednesday, September 16, 2009

Bersyukur - bahagian 2

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Syukur alhamdulillah kita dapat berjumpa lagi. Saya menyambung blog saya mengenai bersyukur.
Ada yang berkata bahawa ‘ saya tiada apa- apa untuk disyukuri ‘. Mereka perlu berfikir betulkah mereka tiada apa – apa yang boleh disyukuri. Jika seorang boleh membaca blog ini, dia perlu bersyukur kerana dia boleh melihat. Berjuta – juta orang tidak boleh melihat dan amat susah kerana tiada penglihatan.


Cuba kita fikirkan bila kita bangun dari tidur , bukankah kita kena bersyukur kita masih hidup. Ramai yang tidur pada malam tadi tidak bangun pada pagi ini. Kemudian kita bangun dan memetik suis lampu. Lampu pun menyala. Bukankah kita perlu bersyukur kerana kita ada bekalan letrik. Bayangkan jika kita tiada bekalan letrik, betapa susahnya kita tanpa lampu, kipas, penghawa dingin, televiyen , radio dan banyak lagi perkakas letrik yang kita gunakan setiap hari .Kita perlu bersyukur untuk bekalan eletrik setiap hari.


Kemudian kita akan masuk ke bilik air. Apabila kita membuka paip, air akan keluar. Bukankah kita perlu bersyukur kerana adanya air. Kajian menunjukkan rakyat di negara – negara Afrika misalnya menghabiskan banyak masa untuk mencari air. Wanita di Afrika terpaksa menghabiskan masa sekurang-kurangnya 2 jam sehari untuk mencari air. Mereka terpaksa berjalan beberapa kilometer mencari air . Mereka terpaksa mengendong bekas air yang berat ditengah panas terik untuk mencari air dan membawanya balik kerumah. Kita bertuah sungguh kerana kita tidak pernah bersusah payah begini untuk mencari air. Bukankah kita perlu bersyukur untuk air ini.

Kemudian kita akan makan pagi. Berjuta – juta orang tidak tahu bila mereka akan mendapat makanan yang seterusnya. 35 peratus rakyat Amerika Syarikat pun dianggarkan tidak cukup makan. Kita perlu bersyukur kerana kita sentiasa beroleh makanan.

Begitulah kita hendaklah sentiasa bersyukur dalam setiap keadaan . Bersyukur ini akan menghasilkan getaran positif. Dan seterusnya menghasilkan banyak perkara positif dalam hidup kita. Kita akan dapat menarik pertolongan Allah dalam hidup kita. Kita akan mencapai kejayaan dalam setiap usaha kita. Jadi marilah kita sentiasa bersyukur setiap masa.

Kesimpulan
1.Kita mestilah bersyukur pada setiap masa

2.Bersyukur ini mestilah menghasilkan perasaan yang positif seperti gembira , tenang, redha dan lega. Barulah tandanya kita bersyukur dengan hati.

3.Bersyukur mestilah disertakan usaha untuk terus maju

4.Kita mestilah bersyukur sekarang,


Sekian
Dr. Mohamed Farook Raj Mohamed


No comments:

Post a Comment