Tuesday, October 27, 2009

MENUMPUKAN PERHATIAN PADA APA YANG KITA HENDAK

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Syukur alhamdulillah kita dapat berjumpa lagi kali ini
Kita mungkin bertanya kepada orang lain apa yang mereka hendak .Contohnya jika ada seorang yang mencari kerja, kita mungkin bertanya pekerjaan yang bagaimana pilihan mereka. Majoriti daripada orang yang ditanya apa yang mereka hendak akan memberi jawapan apa yang mereka tidak hendak. Anthony Robbins menganggarkan 70 -80 % manusia akan menjawap apa yang mereka tidak hendak. Contohnya jika ditanya pekerjaan bagaimana yang mereka cari, mereka akan menjawab bahawa mereka hendak pekerjaan dimana majikannya tidak akan memarahi pekerja didepan pekerja lain, tidak mahu bekerja shif malam, tidak mahu bekerja pada hari cuti am dan sebagainya. Ini semua adalah apa yang mereka tidak hendak dan tidak menjawab soalan apa yang mereka hendak tadi.

Adakah ini penting? Ia adalah amat penting. Apabila seorang ditanya apa yang dia hendak dan memberi jawapan apa yang dia tidak hendak , bermakna fokusnya adalah pada apa yang dia tidak hendak. Ini berlaku kerana kerana mindanya merujuk kepada pengalaman lepas dan mencari apa yang dia tidak hendak .. Apabila fokus seseorang adalah pada apa yang dia tidak hendak, maka perkara yang mendapat perhatiannya akan bertambah banyak dalam hidupnya.Maksudnya dia akan mendapati apa yang dia tidak hendak itulah semakin banyak dalam hidupnya. Hidupnya akan penuh masalah. Dalam blog lepas kita membincangkan pentingnya kita memberi perhatian pada perkara positif dalam hidup kita dan pentingnya kita mengelakkan perkara negative dalam hidup kita.. Maka perkara yang kita hendak adalah perkara positif . Kita hendaklah menumpukan perhatian pada apa yang kita hendak sahaja. Perkara yang kita tidak hendak merupakan perkara negative. Kita hendaklah melupakan perkara negative yang kita tidak hendak dalam hidup kita.

Satu cara untuk mengatasi masalah ini adalah mencari perkara yang bertentangan dengan apa yang kita tidak hendak tadi.

Pekerjaan
Apa yang TIDAK hendak Hendak Apa
1)Majikan yang memarahi depan pekerja lain Majikan yang menegur dengan baik
2) Kerja Shif Malam Shif siang sahaja
3) Kerja Pada Hari Cuti Am Cuti pada cuti am

Pasangan Hidup
Apa yang TIDAK hendak Hendak Apa
1) Selalu marah – marah Bertolak ansur
2) selalu lambat Menepati masa
3) Tidak mempedulikan pasangan Mengambil berat terhadap pasangan


Begitulah seterusnya. Cari perkara yang bertentangan apa yang kita tidak hendak tadi. Inilah apa yang kita hendak. Tumpukan perhatian pada perkara positif ini. Maka kita akan dapati apa yang kita tidak hendak semakin lenyap dari hidup kita .Maka hidup kita akan bebas dari masalah.

SEKIAN
Dr. Mohamed Farook Raj Mohamed

No comments:

Post a Comment