Saturday, December 26, 2009

Sistem Kepercayaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat bertemu kembali. Kali ini saya inginmembincangkan satu topik penting iaitu sistem kepercayaan kita.Sistem kepercayaan kita merupakan satu komponen penting dalam menentukan kejayaan kita.disamping Hukum Tarikan dan Hukum Tindakbalas.
Hadis Qudsi ‘ Aku adalah sebagaimana yang kamu prasangka. Dan kamu bebas berprasangka sebagaimana yang kamu hendak.’. Dalam hadis ini , Allah mmberitahu kita dia akan bertindak sebagaimana yang kita percaya. Jika kita percaya bahawa kita akan hidup senang dan berjaya dan seterusnya berusaha untuk maju, maka kita akan menjadi senang dan Berjaya. Jika kita percaya bahawa kita adalah bernasib malang dan selalu gagal, maka Allah akan menzahirkan kepercayaan tadi. Maka kita akan selalu bernasib malang dan gagal. Kegagalan ini adalah berpunca dari kepercayaan kita yang silap tadi.

INGAT, SETIAP KEPERCAYAAN KITA SAMADA BETUL ATAU TIDAK AKAN MENJADI KENYATAAN

Kita bukan bernasib malang tetapi oleh kerana kita percaya bahawa kita bernasib malang, maka Allah (Tuhan) menzahirkan kepercayaan tadi dan seterusnya kita kelihatan seperti selalu menjadi bernasib malang. .

Perhatikan bahawa dalam Hadis Qudsi tadi Allah memberitahu bahawa kita bebas MEMILIH KEPERCAYAAN KITA.( ‘kamu bebas berprasangka seperti mana yang kamu hendak’) MAKA KITA BEBAS MEMILIH KEPERCAYAN YANG MEMBAWA KEJAYAAN KEPADA KITA.Contohnya kita boleh percaya bahawa kita sentiasa Berjaya , maka kita akan sentiasa Berjaya dalam segala usaha kita . Jika kita percaya bahawa apa sahaja yang berlaku adalah untuk kebaikan kita maka semua yang berlaku akan menjadi untuk kebaikan kita. Contohnya satu masalah yang timbul akan menjadi pengajaran untuk kita dan seterusnya membawa kebaikan., Seseorang yang belum berkahwin boleh percaya yang dia akan mendapat pasangan yang sesuai maka dia akan mendapat pasangan yang sesuai . Semua kepercayaan ini akan menjadi kenyataan jika orang itu mempercayainya dengan penuh keyakinan.

SISTEM KEPERCAYAAN
Bagaimanakah system kepercayaan terbentuk? Semasa baru lahir , kita belum mempunyai satu system kepercayaan lagi. Pada umur 2 tahun, kita mula memerhatikan orang lain terutamanya ibubapa dan guru kita.Apa sahaja yang kita perhatikan menjadi sIstem kepercayaan kita.Input yang kita terima melalui 5 deria kita menjadi sIstem kepercayaan kita. Jika ibubapa merokok , minum minuman keras atau mengambil dadah , maka anaknya akan percaya bahawa merokok, minum minuman keras atau mengambil dadah adalah bagus. Maka anak itu juga akan cenderung untuk menjadi seorang perokok, peminum arak atau penagih dadah.. Jika ibubapa mengatakan bahawa anaknya adalah bodoh , maka anak tersebut akan percaya bahawa dirinya adalah bodoh. Maka anak itu akhirnya akan menjadi bodoh walaupun pada asalnya ia adalah seorang yang cerdik.Jika ibubapa sentiasa membincangkan masalah kewangan didepan anak meeka, maka anak itu akan percaya bahawa duit memang sukar diperolehi.

Dari umur 2 hingga 7 tahun , penapis RES belum terbentuk. Maka Minda Bawah Sedar akan menerima semua input yang diterima dan menukarnya menjadi system kepercayaan tanpa mengira input itu betul atau tidak. Sebab inilah orang dewasa perlu berjaga – jaga tentang apa yang dilakukan dan dibincangkan didepan kanak – kanak terutamanya yang berumur 2 hingga 7 tahun. Semua yang kita lakukan dan bincangkan , tak kira betul atau salah akan menjadi sistem kepercayaannya.

Beginilah sistem kepercayaan kita terbentuk. Apabila sesuatu perkara itu sudah menjadi kepercayaan kita, ia akan menjadi sangat sukar untuk mengubahnya tak kira samada kepercayaan itu betul atau tidak.

Sebagai contoh saya mengenali seorang yang percaya bahawa semua orang kaya mempunyai masalah keluarga. Kita memang tahu bahawa kepercayaan ini tidak benar. Terdapat ramai orang kaya yang mempunyai kehidupan berkeluarga yang bahagia. Semasa kanak – kanak dia mempunyai seorang jiran yang kaya tetapi mempunyai masalah keluarga. Dari situ dia membentuk kepercayaaan bahawa semua orang kaya mempunyai masalah keluarga. Mengikut Hukum Tarikan , dia akan menarik lebih ramai orang kaya yang mempunyai masalah keluarga kedalam hidupnya. Walaupun dia menjumpai seorang kaya yang mempunyai kehidupan berkeluarga yang bahagia, input ini akan ditapis dari sampai kepada Minda Bawah Sedarnya oleh pnapis RES.Jadi kepercayaannya akan menjadi lebih kuat. Dia mungkin berusaha dengan gigih untuk menjadi kaya tanpa mnyedari tentang kepercayaannya ( bahawa semua orang kaya mempunyai masalah keluarga) kerana kepercayaan ini terdapat dalam Minda Bawah Sedar.Minda Bawah Sedarnya pula tidak mahu menjadi kaya kerana takut apabla menjadi kaya ia sudah tentu akan mempunyai masalah keluarga.Setiap kali dia berusaha menjadi kaya , dia akan gagal. Mungkin terdapat factor luaran yang nampaknya seperti menggagalkan rancangannya untuk menjadi kaya seperti tidak boleh mendapat pinjaman bank dan kemelesetan ekonomi. Punca sebenar kegagalannya adalah kepercayaannya tadi.( rujuk blog nasihat paling penting blog http://drfarook.blogspot.com ) . Dia mungkin seorang yang berkebolehan , berpelajaran tinggi, berkemahiran tinggi mempunyai modal dan berusaha dengan cekal untuk berjaya. Walaubagaimanapun dia tidak akan Berjaya selagi kepercayaannya tadi tidak dibuang.

Saya akan menyambung topik kepercayaan ini mengenai kepercayaan mengongkong di masa akan datang.
Sekian. Terimakasih

Dr. mohamed Farook Raj Mohamed

No comments:

Post a Comment