Tuesday, July 7, 2009

Hukum Tarikan (bhgn 2)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Syukur alhamdulillah kita dapat berjumpa lagi pada pos kali ini.


Saya ingin menyambung penerangan tentang hukum tarikan. Secara ringkasnya Hukum Tarikan mengatakan bahawa apabila kita berfikiran positif , kita akan menghasilkan getaran positif dan seterusnya menarik perkara - perkara yang positif ke dalam hidup kita. Begitu juga seorang yang berfikiran negatif akan menghasilkan getaran negatif dan seterusnya menarik perkara - perkara negatif ke dalam hidupnya.


Perkara- perkara negatif yang saya maksudkan adalah masalah- masalah yang timbul dalam hidup kita. Dalam blog nasihat yang sangat penting (bhgn 1) saya ada menceritakan bahawa semua masalah berpunca dari 2 sumber sahaja iaitu Allah ( berupa teguran dan ujian ) dan kita sendiri. Pemikiran negatif kitalah yang menyebabkan masalah dalam hidup kita. Dalam blog yang sama saya ada menerangkan bahawa semua peristiwa yang berlaku didunia seperti kemelesetan ekonomi, kenaikan harga minyak, pengangguran, kenaikan harga barang, masalah dengan majikan, pekerja, rakan kongsi, suami atau isteri , anak- anak, kemalangan , kecurian dan seribu satu peristiwa negatif bukanlah punca sebenar masalah. Ianya adalah peristiwa yang menghantar masalah kepada kita (seperti contoh posmen yang menyampaikan kiriman wang kepada penuntut dalam blog ' nasihat yang sangat penting bahagian 1 ') .

Pemikiran negatiflah yang merupakan punca sebenar banyak masalah yang kita hadapi dalam hidup kita. Punca masalah yang lain adalah teguran dan ujian dari Allah dan balasan Allah untuk perkara negatif yang dilakukan oleh seseorang ( iaitu Hukum Tindakan dan Tindakbalas)


Saya rasa sekarang anda boleh membuat kesimpulan bagaimana kita hendak menggunakan Hukum Tarikan supaya sentiasa berjaya dalam kehidupan. Kita hendaklah sentiasa memastikan fikiran kita sentiasa positif . Fikiran positif ini menghasilkan getaran positif dan seterusnya sentiasa menarik perkara positif kedalam hidup kita. Kita juga perlu menjaga supaya minda kita sentiasa bebas dari fikiran yang negatif. Ingat bahawa minda kita hanya boleh menghasilkan satu jenis getaran sahaja pada satu masa. Jika kita dapat menjaga minda kita supaya sentiasa berfikiran positif, maka minda kita akan bebas dari berfikiran negatif. Cara untuk menjaga minda kita supaya berfikiran positif akan saya jelaskan dalam blog akan datang (insya Allah)

Saya cuba berikan satu contoh tentang hukum tarikan supaya lebih senang difahami. Katakan anda mempunyai perkhidmatan Astro dirumah anda. Diruang udara disekitar kita , terdapat berbagai- bagai jenis gelombang seperti gelombang bunyi, gelombang cahaya dan gelombang beberapa saluran radio, tv dan berbagai saluran Astro. Antena Astro yang diletak dibumbung atau tempat yang tinggi akan menerima semua jenis gelombang ini.

Walaubagaimanapun, jika kita memilih saluran 105 pada dekoder Astro, kita hanya akan menerima siaran Astro Prima. Jika kita cuba menonton siaran lain seperti saluran Astro Oasis tanpa mengubah saluran pada dekoder , kita tidak akan berjaya. Walaupun apa sahaja yang kita lakukan seperti mengawal suara, mengawal warna atau lain- lain usaha dilakukan, kita tidak akan mendapat menonton siaran Astro Oasis. Satu- satunya cara untuk kita dapat menonton siaran Astro Oasis adalah dengan menukar saluran pada dekoder Astro dari 105 kepada saluran 106. Selepas menukar saluran dari 105 ke 106, kita dengan mudahnya akan mendapat saluran Astro Oasis.

Begitu juga minda kita. Apabila seseorang mempunyai pemikiran negatif, dia akan menarik kedalam hidupnya perkara- perkara negatif iaitu masalah- masalah. Untuk menarik perkara- perkara positif ke dalam hidupnya ( iaitu untuk menarik kejayaan) dia perlulah menukar cara pemikirannya menjadi positif. Ini serupalah seperti menukar saluran pada dekoder Astro tadi. Selepas menukar saluran menjadi 106 , barulah dia mendapat saluran yang diingininya iaitu Astro Oasis. Kita bebas memilih jenis pemikiran yang kita kehendaki, seperti kita bebas memilih saluran pada dekoder Astro tadi. Jadi pilihlah jenis pemikiran yang mendatangkan kejayaan iaitu pemikiran positif. Cara untuk menukar pemikiran yang negatif menjadi positif akan saya terangkan dalam blog- blog yang akan datang. ( insya Allah)

Antena Astro tadi menerima semua jenis gelombang termasuk gelombang bunyi, cahaya , semua jenis gelombang Astro dan sebagainya. Antena ini akan menarik gelombang yang sesuai dengan saluran yang dipilih pada dekoder dan mengalirkannya kepada dekoder. Seterusnya kita dapat menonton saluran yang kita kehendaki. Ada satu bahagian dari otak yang berfungsi yang berfungsi sama seperti antena Astro tadi. Dalam bidang saikoloji , bahagian ini dipanggil Reticular Activation System . Saya akan memanggilnya dengan singkat sebagai penapis RAS selepas ini dalam blog- blog yang akan datang. Penapis Ras berfungsi untuk menarik perkara - perkara yang sesuai dengan pemikiran kita ke dalam hidup kita. Selaras dengan Hukum Tarikan, jika kita berfikiran positif penapis RAS ini akan menarik perkara positif iaitu kejayaan ke dalam hidup kita. Jika seseorang berfikiran negatif, penapis RAS ini akan menarik perkara negatif kedalam hidupnya. Saya akan menerangkan tentang Penapis RAS dengan lebih lanjut dalam blog akan datang . (insya Allah)

Jika anda tidak memahami contoh yang saya berikan di atas , tidak mengapa. Yang penting , anda hanya perlu faham bahawa pemikiran yang positif akan menarik kejayaan kedalam kehidupan kita dan pemikiran yang negatif pula akan menarik masalah kedalam kehidupan kita. Jadi , jika kita menjaga pemikiran kita supaya sentiasa positif, kita akan sentiasa berjaya dalam semua aspek dan bebas dari segala masalah.

Disini saya akan berikan beberapa contoh fikiran yang positif dan negatif.

Contoh fikiran yang Positif

1. Bersyukur
Bersyukur kepada Allah merupakan pemikiran yang positif dan menghasilkan getaran positif. Bersyukur merupakan salah satu cara terbaik untuk menghasilkan getaran positif dan seterusnya menarik perkara - perkara positif dan rahmat dan pertolongan Allah kedalam hidup kita. Jadi pastikan kita sentiasa bersyukur kepada Allah. Saya akan menerangkannya dengan lebih lanjut dalam blog mengenai bersyukur nanti kerana ini adalah topik yang sangat penting. (insya Allah)

2. Menumpukan perhatian ( fokus) pada perkara yang positif
Menumpukan perhatian kepada perkara yang positif akan menghasilkan getaran positif dan menarik perkara positif kedalam hidup kita. Sebaliknya menumpukan pada perkara yang negatif akan menghasilkan getaran negatif dan menarik masalah kedalam hidup kita.Ini akan saya terangkan dalam blog khas kerana ini juga merupakan satu topik yang sangat penting.(insya Allah)

3. Kepercayaan
Kepercayaan kita sangat - sangat mempengaruhi getaran yang kita hasilkan. Ini juga akan saya terangkan dalam blog mengenai kepercayaan.(insya Allah)

4. Merasa gembira melihat kejayaan orang lain
Apabila seseorang gembira melihat kejayaan orang lain walaupun orang yang berjaya itu adalah saingannya dalam perniagaan atau dunia pekerjaan, maka orang itu akan menghasilkan getaran positif dan seterusnya menarik kejayaan dalam hidupnya. Ucapkanlah tahniah kepada orang berjaya . Beritahulah mereka anda juga berhasrat untuk berjaya seperti mereka. Anda akan dapati anda akan berjaya tidak lama lagi. Topik ini saya rasa tidak memerlukan penjelasan lanjut lagi. Saya harap anda sudah faham.

Contoh Fikiran Negatif

1.Tidak Bersyukur

2. Menumpukan Perhatian pada perkara yang negatif

3. Kepercayaan yang negatif

Ketiga- tiga perkara ini saya akan terangkan lebih lanjut dalam pos- pos yang akan datang. (insya allah)


4. Hasad dengki melihat kejayaan orang lain.
Seorang yang irihati dan hasad dengki melihat kejayaan orang lain akan menghasilkan getaran negatif. Ini akan mendatangkan lebih banyak masalah dalam hidupnya. Sebaliknya , seorang yang gembira melihat kejayaan orang lain akan menghasilkan getaran positif dan seterusnya menarik kejayaan kedalam hidupnya ( seperti yang saya ceritakan di atas). Jadi kita perlulah sentiasa gembira melihat kejayaan orang lain.

Sekian.
Dr. Mohamed Farook bin Raj Mohamed


No comments:

Post a Comment