Sunday, June 20, 2010

PRINSIP KE 2 SAINS MENJADI KAYA - NIAT MEMBERI PERKHIDMATAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Syukur alhamdulillah kita dapat berjumpa lagi kali ini. Saya ingin membincangkan prinsip kedua sains menjadi kaya iaitu bekerja dengan niat memberi perkhidmatan.

Prinsip kedua adalah niat MEMBERI PERKHIDMATAN
KITA MESTILAH MEMBUAT SEBARANG PERNIAGAAN ATAU PEKERJAAN DENGAN NIAT MEMBERI PERKHIDMATAN DAN BUKANNYA BERNIAGA ATAU BEKERJA SEMATA - MATA UNTUK MENCARI DUIT SEBANYAK MUNGKIN .

Kita juGA JANGAN sekali – kali berniat MEREBUT PERNIAGAAN DARI PENIAGA YANG LAIN ATAU MEREBUT PEKERJAAN ATAU KENAIKAN PANGKAT DARI PEKERJA LAIN.

ORANG ISLAM PULA BOLEH BERNIAT BERNIAGA ATAU BEKERJA SEMATA- MATA KERANA ALLAH DAN PERNIAGAAN DAN PEKERJAAN ANDA JUGA AKAN MENJADI IBADAH DISAMPING MENDAPAT BANTUAN ALLAH UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN CEMERLANG
.

Disini saya perlu jelaskan bahawa bekerja dengan niat memberi perkhidmatan bukanlah bermakna bahawa kita tidak mahu menerima bayaran bagi barangan atau perkhidmatan kita. Para peniaga boleh mengenakan bayaran bagi barangan mereka dengan harga yang sewajarnya. Para pekerja boleh terus menerima gaji, elaun dan elaun lebih masa seperti biasa. Cuma apabila bekerja atau berniaga, perlulah BERNIAT BERNIAGA ATAU BEKERJA UNTUK MEMBERI PERKHIDMATAN. Maka orang itu akan masuk fasa MENCIPTA REZEKI. .DIA SEKALI – KALI TIDAK BOLEH BERNIAT MENCARI DUIT, ATAU MEREBUT PERNIAGAAN , PEKERJAAN ATAU KENAIKAN PANGKAT DARI ORANG LAIN .


Apabila kita berniat bekerja untuk memberi perkhidmatan ( dan bukan kerana duit) maka setiap pekerjaan AKAN MENDAPAT HASIL YANG SESUAI DENGAN PERKHIDMATANNYA .KITA JUGA AKAN MENDAPAT BANTUAN ALLAH (TUHAN) DALAM MENJAYAKAN PEKERJAAN KITA.

Biar saya terangkan dengan lebih lanjut.

Katakan ada seorang yang melihat sebuah Restoran A yang sangat maju yang mempunyai pelanggan 200 orang sehari. Maka dia membuat keputusan untuk membuka sebuah restoran B disebelahnya. Niatnya adalah merebut separuh dari pelanggan restoran A tadi. .Maka pemilik restoran B ini akan terpaksa merebut pelanggan dari restoran A tadi. Dia akan memasuki fasa merebut.Dia akan terpaksa berusaha bersungguh dan bekerja keras dengan menyediakan makanan yang enak, harga yang lebih baik, restoran yang lebih bersih ,layanan yang baik dan sebagainya untuk merebut pelanggan dari restoran A. Dia akan terpaksa berusaha keras untuk menjaga pelanggannya.Jika kemelesetan ekonomi berlaku atau terdapat restoran baru ( restoran C ) maka perniagaanya akan terjejas.

Sebaliknya. katakan pemilik Restoran B tadi memulakan restoran B dengan niat MEMBERIKAN PERKHIDMATAN YANG LEBIH BAIKdari restoran A. Dia masih perlu melakukan perkara yang sama seperti menyediakan makanan yang enak, dengan harga yang berpatutan, restoran yang lebih bersih ,layanan yang baik dan sebagainya Cuma bezanya, dia melakukan semua ini DENGAN NIAT MEMBERIKAN PERKHIDMATAN YANG LEBIH BAIK KEPADA PELANGGANNYA , bukannya dengan niat merebut pelanggan restoran A tadi.Maka perniagaannya akan SENTIASA MAJU. Dia akan mendapat bantuan Allah (tuhan ) dalam menjayakan perniagaannnya. Dia akan mendapat pekerja yang baik dan cekap. Perniagaannya tidak akan terjejas walaupun ekonomi meleset atau lebih banyak restoran dibuka ditempat yang sama.Ini adalah kerana dia memasuki fasa MENCIPTA REZEKI.Dia seolah olah mencipta rezeki. Bersesuaian dengan Prinsip Melimpah Ruah, dia boleh mencipta sebanyak mana rezeki yang dia hendak bersesuaian dengan perkhidmatannya tadi. Maka semua matlamatnya akan tercapai dengan cepat.

Begitu juga orang yang bekerja. Sentiasalah bekerja dengan NIAT MEMBERI PERKHIDMATAN. Maka kenaikan pangkat, balasan yang lebih baik akan datang dengan sendirinya.





Mari kita lihat beberapa contoh
ANTHONY ROBBINS

Anthony Robbins yang merupakan seorang pakar motivasi yang terulung didunia mengatakan bahawa KENAPA KITA MEMBUAT SESUATU PERNIAGAAN ATAU PEKERJAAN ADALAH JAUH LEBIH PENTING DARI BAGAIMANA KITA MEMBUAT PEKERJAAN TERSEBUT.

Anthony Robbins menjelaskan bahawa apabila kita membuat sesuatu pekerjaan atau perniagaan dengan niat MEMBERI PERKHIDMATAN maka pekerjaan atau perniagaan tersebut akan menjadi jauh lebih berjaya dari pekerjaan atau perniagaan yang dilakukan kerana duit.

ROBERT KIYOSAKI
Robert Kiyosaki yang merupakan seorang lagi pakar motivasi yang terkenal di Barat. Beliau mengatakan bahawa jika ada orang yang memberitahunya bahawa mereka telah memulakan perniagaan maka dia akan bertanya tujuan mereka memulakan perniagaan. Jika mereka menjawab bahawa TUJUAN MEREKA BERNIAGA ADALAH UNTUK MENCARI KEKAYAAN, MAKA ROBERT KIYOSAKI MENGATAKAN BAHAWA 9 DARI 10 PERNIAGAAN ( IAITU 90% DARI PERNIAGAAN ) ITU AKAN GAGAL DALAM MASA 5 TAHUN..

SEBALIKNYA JIKA MEREKA MENJAWAB BAHAWA PERNIAGAAN ITU DIMULAKAN UNTUK MEMBERIKAN PERKHIDMATAN , MAKA 9 PER 10 ( IAITU 90% DARI PERNIAGAAN ) AKAN MENEMUI KEJAYAAN CEMERLANG DALAM MASA 5 TAHUN.

ROBERT KUOK
Robert Kuok yang juga digelar Raja Gula merupakan orang terkaya di Malaysia. Dalam satu wawancara dengan majalah terkemuka, apabila ditanya tentang rahsia kejayaan beliau, beliau menjawab bahawa kita mestilah sentiasa BERNIAGA DAN BEKERJA DENGAN NIAT MEMBERI PERKHIDMATAN DAN BUKANNYA UNTUK MEMBUAT DUIT. Justeru duit akan datang dengan sendirinya kepada kita.

HENRY FORD
Pada usia 40 tahun , Henry Ford merupakan seorang mekanik yang miskin. Apabila beliau Berjaya mencipta kereta, beliau dapat memberikan SATU BENTUK PERKHIDMATAN YANG BESAR kepada semua manusia. Sesuai dengan perkhidmatannya, dia men)adi orang yang terkaya didunia dizamannya.

FED EX (PERKIHIDMATAN COURIER ANTARABANGSA )
Pada satu ketika, ada seorang Mat Salleh yang sering menerima barangan melalui perkhidmatan courier. Yang membuatkan beliau marah adalah barang yang beliau terima selalu sudah pecah bila sampai ketangannya.Kos penghantaran yang dikenakan juga agak mahal. Beliau membuat keputusan untuk memulakan satu perkhidmatan courier untuk memberikan PERKHIDMATAN YANG LEBIH BAIK. Syarikat yang beliau mulakan sekarang merupakan FED EX iaitu syarikat courier yang paling besar didunia sekarang. Syarikat ini juga mempunyai kapalterbangnya sendiri. Maka lihatlah kejayaan sebuah syarikat yang dimulakan untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik.

KAJIAN
Dalam satu kajian ,seramai 1500 orang yang akan memulakan perniagaan ditanya tujuan mereka memulakan perniagaan. Seramai 1250 orang menjawab bahawa mereka berniaga dengan. untuk mencari kekayaan. Cuma 250 orang mengatakan bahawa mereka berniaga dengan niat memberi perkhidmatan .

Selepas 5 tahun , golongan tadi dikaji balik. Dari golongan 1250 orang yang berniaga untuk mencari kekayaan , seramai 100 orang telah Berjaya menjadi jutawan..Iaitu dari golongan yang berniaga untuk menjadi kaya, cuma 8 peratus Berjaya menjadi jutawan .

Dari golongan kedua seramai 250 orang yang berniaga untuk memberi perkhidmatan, 200 orang Berjaya menjadi jutawan. Iaitu dari golongan yang berniaga untuk memberi perkhidmatan 80 peratus Berjaya menjadi jutawan.

Jadi untuk anda Berjaya dalam sebarang bidang perniagaan atau pekerjaan, maka anda mestilah bekerja untuk memberi perkhidmatan dan bukannya untuk mendapat duit. Duit akan datang dengan sendirinya apabila anda berniaga atau bekerja dengan niat memberi perkhidmatan

Kita akan melihat dengan lebih lanjut prinsip kedua ini selepas melihat Prinsip ketiga iaitu memberi nilaiguna yang lebih tinggi

Dr Mohamed Farook b Raj Mohamed
M.D. (UKM) O.H.D. (NIOSH)

No comments:

Post a Comment