Thursday, June 11, 2009

Jenis Ilmu yang perlu dipentingkan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Syukur alhamdulillah kita dapat berjumpa lagi pada post kali ini.

Saya rasa anda mungkin mempunyai kenalan yang sering bermasalah dalam beberapa bidang atau bidang tertentu dan sentiasa berusaha untuk mengatasi masalah tersebut. Contohnya mereka mungkin mempunyai masalah kewangan. Maka mereka akan cuba untuk membuat perniagaan sampingan seperti MLM (Multi Level Marketing) atau jualan langsung. Upline yang memujuk mereka menjadi ahli akan menunjukkan bukti ramai orang yang telah berjaya dan mempunyai pendapatan yang banyak. Apabila rakan kita menjadi ahli dan mula berniaga pula, dia tidak mencapai kejayaan seperti yang diharapkan. Setelah beberapa lama rakan itu akan bosan dan berhenti mencuba setelah kerugian. Bila ditanya dia akan mengatakan alasan seperti kurang rakan yang hendak membeli, tidak pandai bercakap , banyak saingan, produk kurang bagus , ekonomi meleset dan sebagainya . Selepas beberapa lama dia akan bosan dan berhenti membuat MLM itu.

Selepas beberapa lama lagi dia akan menceburkan diri dalam MLM yang lain . Cerita yang sama akan berulang. Setelah beberapa kali menceburkan diri dalam berbagai MLM dan mencapai kegagalan , mereka akan mencuba bidang lain pula. Mungkin kali ini mereka akan mencuba menjadi ejen insurans, ejen koperasi, ejen kad kredit, internet marketing dan sebagainya. Setiap kali akan mengalami kegagalan. Apakah masalahnya? Kenapa mereka sering gagal walaupun ada ramai orang lain yang boleh berjaya di setiap bidang yang mereka ceburi . Apakah sikap orang yang sering berjaya ini? Mungkin jawapan anda adalah sikap seperti pengalaman, kerajinan, hubungan dengan orang besar atau modal dan sebagainya. Tetapi bukan setiap orang yang mempunyai semua ini ( pengalaman, kerajinan, hubungan dgn orang besar dan modal) mesti berjaya. Begitu juga kita tidak boleh mengatakan nasib mereka baik. Apakah yang menjadikan mereka bernasib baik?

Begitu juga kita boleh melihat orang yang sentiasa mempunyai masalah hubungan seperti masalah dengan ahli keluarga seperti suami atau isteri, anak, jiran tetangga , rakan kerja, majikan atau pekerja dan sebagainya . Satu kumpulan lain mempunyai banyak masalah kesihatan. Seringkali ramai yang ada masalah dalam berbagai bidang iaitu seperti kewangan, hubungan dan kesihatan. Kenapakah masalah ini tidak boleh di atasi sedangkan ramai juga tidak mempunyai masalah ini atau boleh mengatasinya jika ada?

Marilah kita membaca satu lagi cerita

Cerita 2 : Pekebun dan pokoknya

Ada seorang pekebun yang kurang berpengalaman. Pada satu hari dia dapati ada satu pokok besar yang daunnya kekuningan. Beliau telah berfikir macamana hendak mengatasi masalah ini. Beliau akhirnya mengecat semua daun tersebut dengan cat hijau untuk mengatasi masalah ini. Apabila musim luruh sampai, semua daun tersebut luruh. Daun yang baru tumbuh pula semakin kuning. Sekali lagi pekebun tadi bersusah payah mengecat setiap daun yang kuning. Pada musim luruh . semua daun luruh dan daun baru masih kekuningan. Dia berfikir mungkin cat itu kurang sesuai dan menukar jenama cat dan megecat daun lagi sekali. Namun bila daun luruh dan daun baru tumbuh ia masih kuning.

Pada masa itu datang seorang tua yang berpengalaman. Beliau telah menasihatkan pekebun tadi supaya memeriksa akar pokok dan meletakkan baja pada akarnya. Dengan langkah ini, pokok itu menjadi subur . Daun yang tumbuh selepas musim luruh sentiasa hijau dan tidak perlu dicat lagi

bersambung.....

No comments:

Post a Comment