Saturday, November 5, 2011

Teknik Mencapai Matlamat ( Bhgn 3) - Tindakan

7.TINDAKAN/
Terdapat dua dunia yang mempengaruhi kehidupan kita iaitu
a) Dunia luaran kita
b) Dunia dalaman kita

Dunia luaran kita adalah dunia yang kita lihat diluar kita dan berada disekeliling kita. Dunia dalaman kita pula adalah dunia yang berada didalam kita iaitu minda kita .

Apa yang kita perlu faham adalah dunia luaran kita adalah sebenarnya GAMBARAN kepada dunia dalaman kita.

Jika didunia luaran kita mempunyai banyak masalah seperti masalah kewangan ,masalah hubungan atau masalah kesihatan, bermakna dunia dalaman kita juga banyak masalah .
Jika seseorang mempunyai banyak masalah kewangan, maka bermakna di dunia dalaman juga dia mempunyai banyak masalah berkaitan kewangan seperti fikiran negative dan kepercayaan mengongkong mengenai kewangan.

Jika seseorang mempunyai banyak masalah kesihatan, maka bermakna di dunia dalaman juga dia mempunyai banyak masalah berkaitan kesihatan seperti fikiran negative dan kepercayaan mengongkong mengenai kesihatan.

Jika seseorang mempunyai banyak masalah hubungan contohnya dengan keluarga, dengan jiran tetangga ,majikan dan sebagainya maka bermakna di dunia dalaman juga dia mempunyai banyak masalah berkaitan hubungan seperti fikiran negative dan kepercayaan mengongkong mengenai hubungan.

Selama ini , majority dari kita tidak faham bahawa DUNIA LUARAN MERUPAKAN GAMBARAN bagi dunia dalaman. Maka untuk menyelesaikan masalah kita seperti masalah kewangan, kesihatan dan hubungan , kita cuba menukar dunia luar kita tanpa menukar dunia dalaman kita. Kita cuba meyelesaikan masalah luaran kita ( menukar dunia luaran kita) tanpa menukar cara berfikir kita ( menukar dunia dalaman kita) . Ini tidak akan mencapai sebarang kejayaan. Buktinya kita boleh melihat kehidupan ramai orang yang sentiasa berusaha menyelesaikan masalah . mereka tanpa menukar cara berfikir , maka mereka akan menemui kegagalan. Jika Berjaya menyelesaikan sesuatu masalah, mereka akan menghadapi masalah yang baru. Tanpa menyedari bahawa mereka perlu menukar cara berfikir, mereka akan terus berusaha dan terus menemui kegagalan

Melalui blog ini saya sudahpun menerangkan bagaimana untuk menukar dunia dalaman anda dan seterusnya menuka dunia luaran anda.

Maka tindakan pertama anda adalah menukar dunia dalaman anda .
1) Menurut Hukum Tarikan , anda akan menarik kedalam kehidupan anda perkara yang anda fikirkan.
Maka untuk menukar dunia dalaman anda
a) Sentiasalah bersyukur dengan apa yang ada sekarang, pada masa yang sama sentiasa berusaha untuk mencapai matlamat .
b) Sentiasa berfikiran positif dan yakin diatas diri sendiri.
c) Sentiasa menumpukan perhatian kepada yang positif dalam hidup anda.
d) Sentiasa gembira melihat kejayaan orang lain

2) Menurut Hukum Tindakan dan tindakbalas, setiap tindakan ada tindakbalasnya. Tindakan yang positif tindakbalasnya positif dan tindakan yang negative tindakbalasnya pun negatif. Maka sentiasalah keluarkan zakat dan sentiasa bantu orang lain yang memerlukan . ( bantuan kewangan atau bantuan lain) , maka anda akan sentiasa mendapat balasannya yang berlipat ganda.

3) Emosi merupakan kayu pengukur kepada jenis pemikiran anda.
a) Emosi yang positif menunjukkan seorang sedang berfikiran positif ( seperti bersyukur, menumpukan perhatian kepada yang perkara positif dalam kehidupan, keyakinan pada diri sendiri, gembira melihat kejayaan orang lain ) Seterusnya dia akan menarik kebaikan dan kejayaan kedalam kehidupannya.

b) Emosi negatif ( seperti takut, sedih, marah, risau, geram, irihati dan sebagainya) menunjukkan seseorang itu sedang berfikiran negative..Seterusnya dia akan menarik kedalam hidupnya lebih banyak masalah.
c) Tindakan yang penting yang mesti dilakukan adalah MENJAGA SUPAYA EMOSI SENTIASA POSITIF
Apakah yang menentukan EMOSI seseorang? Mungkin berbagai jawapan yang anda boleh berikan tetapi sebenarnya yang menentukan emosi seseorang adalah apakah yang menjadi PEMIKIRANNYA pada masa itu. Katakan seseorang itu sedang bersyukur, berfikiran positif , menumpukan perhatian kepada perkara yang positif dan gembira melihat kejayaan orang lain , maka dia akan mempunyai emosi yang positif.
Seseorang yang tidak bersyukur, selalu menumpukan perhatian kepada perkara yang negative dan masalah – masalah dalam hidupnya, berfikiran negative dan cemburu melihat kejayaan orang lain, maka emosinya akan menjadi negative.

Jadi untuk menukar Emosi yang negative kepada positif, maka perlulah menukar pemikirannya dari negative kepada positif, maka Emosinya akan bertukar dengan sendirinya .

4) Apakah tindakan anda apabila menghadapi masalah?
a) Tanyalah kepada Minda Bawah Sedar anda apa yang perlu anda perlu pelajari dari masalah ini
b) Ambil langkah untuk MENGATASI masalah tersebut
c) Ambil Langkah untu MENGELAKKAN masalah tersebut
d) Kemudian LUPAKAN masalah tersebut. Jika memikirkan masalah tersebut mestilah didalam konteks mengatasi dan masalah tersebut.
e) Anda perlu REDHA menerima masalah tersebut. Jika seseorang itu asyik memikirkan TENTANG masalah tersebut , maka emosinya akan menjadi NEGATIVE dan menarik lebih banyak masalah kedalam hidupnya


5) Tindakan seterusnya adalah membuat matlamat menggunakan teknik yang saya kongsi dalam blog membuat maklumat iaitu
i) Matlamat adalah sesuatu yang kita HENDAK
ii) Matlamatlah mestilah SPESIFIK
iii) Matlamat yang boleh di ukur mestilah dinyatakan UKURANNYA
iv) Matlamat mestilah mempunyai tarikh ia perlu dicapai
v) Kita mesti PERCAYA matlamat kita boleh dicapai

6) Selepas membuat beberapa matlamat ( jangkamasa pendek dan panjang) , maka berusahalah untuk mencapainya dengan cepat , Caranya sudah saya kongsi dalam blog yang terdahulu iaitu
i) Jawap KENAPA anda hendak mencapai matlamat tersebut
ii) BERITAHU orang lain yang boleh membantu anda tentang matlamat anda
iii) TULISKAN matlamat anda
iv) Teknik AFIRMASI sangat berguna untuk mencapai matlamat anda
v) Letakkan GAMBAR di banyak tempat supaya matlamat dicapai dengan cepat
vi) Teknik Visualisasi perlulah dilakukan setiap hari. Dalam banyak – banyak teknik, teknik inilah yang PALING berkesan.
8) Selain dari teknik visualisasi, meditasi ( lihat blog mengenai meditasi) juga sangat penting dan prlu dilakukan setiap hari. Adalah lebih baik melakukan meditasi ( dan juga teknik lain seperti visualisasi ) pada setiap hari walaupun untuk waktu yang singkat daripada melakukannya sekali – sekala

7) APAKAH CARA YANG TERBAIK UNTUK ANDA BEKERJA UNTUK MENCAPAI MATLAMAT ANDA TADI? Saya sudah berkongsi tekniknya dengan panjang lebar dalam blog Sains Menjadi Kaya . Secara ringkasnya
i) Sentiasalah bekerja dengan niat memberi perkhidmatan . Jangan bekerja dengan niat mencari duit. Maka duit akan datang dengan sendirinya.
ii) Sentiasalah berikan perkhidmatan anda yang terbaik yang anda mampu berikan.
iii) Apabila memberikan perkhidmatan , niatkan orang yang mendapat perkhidmatan anda akan semakin maju dalam hidup mereka.

Perkhidmatan disini merangkumi segala jenis pekerjaan samada guru, doktor, tukang masak , peniaga , polis , pekerja bank atau apa sahaja pekerjaan anda . Bagi peniaga yang menjual barangan, maka menyediakan dan menjual barang tersebut menjadi perkhidmatan mereka.


9) Apabila anda mengamalkan apa yang saya kongsi dibahagian ini, anda SUDAH TENTU MEMPEROLEHI KEJAYAAN. Cuma ingat, BAGAIMANA dan BILA matlamat itu akan tercapai adalah bergantung kepada Allah ( tuhan) . Jadi teruskan usaha anda dengan gigih sehingga anda berjaya

Dr. Mohamed Farook

No comments:

Post a Comment