Friday, September 18, 2009

Hukum Tindakan dan Tindakbalas (Kebajikan)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Syukur alhamdulillah kita dapat berjumpa lagi pada bulan Ramadhan yang mulia ini. Pada pos kali ini saya ingin menerangkan tentang satu lagi hukum yang penting iaitu Hukum Tindakan dan tindakbalas. Hukum tindakan dan tindakbalas ini merupakan satu dari dua hukum yang penting ditetapkan oleh Allah . Hukum tindakan dan tindakbalas dan Hukum Tarikan merupakan dua hukumyang penting dan mempengaruhi setiap aspek kehidupan. Jika kita tidak memahami dua hukum ini, kita akan sentiasa menghadapi masalah dalam hidup kita. Hukum Tarikan sudah saya terangkan dalam blog mengenai Hukum Tarikan.
Sekarang saya ingin menerangkan Hukum Tindakan dan Tindakbalas. (Action And Reaction)


Hukum Tindakan dan Tindakbalas – secara ringkasnya hukum ini menyatakan bahawa setiap tidakan kita akan mempunyai tindakbalas. Jika tindakan kita adalah kebaikan, maka Allah akan membalas dengan kebaikan. Jika tindakan seseorang adalah adalah tindakan negatif (kejahatan) maka dia akan mendapat balasannya.

Mari kita lihat dengan lebih dekat hukum ini.

Hukum Tindakan dan Tindakbalas ini adalah satu hukum fizik atau lebih tepat lagi satu hukum kuantum fizik. (satu cabang dari sains fizik). Sama seperti Hukum Graviti dan Hukum Tarikan , tiada sesiapa pun yang boleh terlepas dari Hukum Tindakan dan Tindakbalas. Hukum – hukum ini dicipta oleh Allah dan mempengaruhi setiap aspek kehidupan manusia . Jika kita tidak mengetahui tentang hukum hukum inipun ia masih mempengaruhi kehidupan kita. Jadi kita mesilah mempelajari Hukum Tarikan dan Hukum Tindakan dan Tindakbalas supaya kita boleh maju dalam hidup.

Apabila saya berkata kita akan dapat balasan bagi setiap tindakan kita samada kebaikan atau kejahatan, saya maksudkan balasan didunia ini lagi. Balasan di akhirat memang sudah menanti kita. Ramai yang tidak faham bahawa balasan untuk setiap tindakan kita akan diperolehi di dunia dan juga akhirat..

Hukum Tindakan dan tindakbalas ini juga dikenali sebagai Hukum Karma dalam agama Hindu. Dalam buku ‘ The Seven Spiritual Laws of Success ‘ ( Tujuh Undang- Undang Kerohanian untuk Kejayaan ) oleh pakar motivasi antarabangsa yang terkenal iaitu Deepak Chopra , penulis memanggil Hukum Tindakan dan Tindakbalas ini sebagai Undang – Undang kedua iaitu ‘The Law of Giving’ ( Undang – undang Pemberian). Begitu juga Hukum Tindakan dan Tindakbalas ini disebutkan dalam semua agama besar didunia.

Dalam Hadis juga disebut bahawa setiap kebajikan yang kita lakukan akan dibalas sepuluh kali ganda atau lebih.

Jika setiap kebajikan kita akan dibalas dengan ganjaran sepuluh ganda atau lebih, apakah cara yang terbaik untuk mencapai kejayaan dalam hidup? Sudah tentu dengan melakukan dengan kebajikan. Saya tidak tahu apa- apa pelaburan pun yang menjanjikan pulangan 10 kali ganda atau lebih. Jadi sentiasalah berbuat kebajikan pada setiap masa selagi anda mampu. Zakat adalah kewajipan kita. Keluarkanlah derma disamping mengeluarkan zakat. Pergilah kerumah anak yatim sekurang- kurangnya sebulan sekali. Hulurkanlah derma setiap bulan setakat yang anda mampu. Anda juga boleh pergi kerumah orang – orang tua atau berderma kepada orang miskin dan sakit .Bantulah orang kurang upaya yang memerlukan. Ingat , setiap kebajikan yang anda hulurkan akan diganti Allah 10 kali ganda atau lebih. Ada setengah kaum yang biasanya mendermakan 10 peratus dari pendapatan mereka setiap bulan. Saya dapati kaum ini agak maju dalam semua aspek.

BUATLAH KEBAJIKAN SEKARANG SETAKAT YANG ANDA MAMPU
Ramai juga yang berkata bahawa mereka sendiri susah dan tidak mampu untuk memberi bantuan . Mereka berkata mereka akan mengeluarkan zakat dan derma bila sudah senang nanti. Ini adalah tanggapan yang salah. Jika dalam blog mengenai bersyukur saya berkata kita hendaklah bersyukur sekarang, maka membuat kebajikan pun begitu juga. Kita hendaklah berbuat kebajikan sekarang setakat yang kita mampu. Jika kita tidak boleh menderma 500 ringgit, dermalah 100 ringgit. Jika tidak boleh menderma 100 ringgit , dermalah 10 ringgit. Dermalah setakat yang anda mampu sekarang. Jika seseorang menunggu sehingga dia menjadi kaya sebelum menderma, mungkin dia susah untuk menjadi kaya.. Sebaliknya, seorang yang menderma dan membuat kebajikan setakat yang dia mampu walaupun dia dalam kesusahan, dia akan dapati kesusahannya akan hilang. Dia akan sentiasa mempunyai wang yang banyak. Ini adalah kerana dia diberkati Allah. . Menurut Hukum Tindakan dan Tindakbalas ini juga , dia akan memperolehi pulangan dari Allah. Maka dia akan sentiasa mempunyai wang.

Disamping mengeluarkan derma, boleh juga berbakti dirumah anak yatim atau orang tua seperti menolong mengecatkan rumah kebajikan dan sebagainya. Beritahulah rakan – rakan dan ahli keluarga tentang rumah anak yatim. Mereka juga boleh melakukan kebajikan dan anda akan dapat pahalanya.

Joe Vitale , seorang pakar motivasi yang terkenal di Barat dalam bukunya ,’ The Greatest Money Making Secret In History ‘ ( Rahsia Paling Besar Dalam Sejarah Tentang Cara Membuat Duit) menceritakan kebajikan sebagai cara yang paling baik untuk menjadi kaya. Beliau menggariskan dua syarat supaya kita mendapat menafaat dari kebajikan yang kita lakukan.

1.Pertama, kita mestilah membuat kebajikan dengan niat ikhlas kerana Tuhan (Allah). Ini sesuai dengan ajaran Islam yang menuntut kita berikhlas dalam setiap amalan kita. Seorang yang membuat kebajikan kerana menunjuk atau bermegah misalnya tidak akan dapat faedahnya.

2. Kedua, kita mestilah rasa gembira semasa melakukan kebajikankerana dapat menolong orang yang memerlukan. Jika kita membuat kebajikan hanya kerana kita rasa terpaksa atau orang meminta, dan tidak rasa gembira, maka kita masih mendapat pahalanya. Tapi pulangan mungkin lambat sikit. Jadi latihlah diri anda sehingga anda rasa gembira membuat kebajikan. Dengan melihat sendiri orang yang menerima sumbangan anda seperti anak yatim atau orang tua yang memerlukan, maka anda akan terasa gembira membuat kebajikan.
Terdapat banyak cerita mengenai orang yang suka menderma dan pulangan yang mereka perolehi. Warren Buffet yang pada satu masa dulu merupakan orang yang paling kaya didunia, pernah mendermakan berbillion – billion ringgit sehingga dia jatuh keanak tangga kedua terkaya didunia. Tidak lama selepas itu saham – saham yang dimilikinya naik harga sehingga dia menjadi orang yang terkaya didunia kembali. Tan Sri Syed Mokhtar Bukhari , orang Islam yang paling kaya di Malaysia misalnya merupakan seorang yang pernah mendermakan separuh dari pendapatannya. Pada masa itu pendapatan beliau hanyalah seribu lima ratus ringgit sebulan. Rockefeller yang pernah menjadi manusia paling kaya didunia pada awal abad lepas ( sekitar tahun 1900) merupakan seorang yang pernah menderma sejak zaman kanak – kanak lagi. Lihatlah bagaimana sifat dermawan mereka telah membawa kejayaan kepada mereka.Terdapat banyak lagi cerita seperti ini. Asalkan sahaja kita menjaga dua syarat diatas, kita pun pasti memperolehi kejayaan

bersambung
Dr. Mohamed Farook Raj Mohamed

No comments:

Post a Comment