Saturday, September 19, 2009

Menumpukan Pada Perkara Positif

Assalamalaikum dan salam sejahtera

Kali ini saya ingin menerangkan satu lagi cara yang sangat berkesan untuk menukar hidup kita iaitu menumpukan pada perkara positif.Dalam hidup kita pasti ada perkara yang positif dan juga perkara yang negative (masalah). Kebanyakan dari kita pasti mempunyai jauh lebih banyak masalah ( perkara negatif) dari perkara positif. Kenapakah ini berlaku? Ini adalah kerana kita tidak memahami Hukum Tarikan dan Hukum Tindakan Tindakbalas.

Menurut Hukum Tarikan, kita akan menarik kedalam hidup kita apa yang kita fikirkan.( rujuk blog mengenai Hukum Tarikan). Jika kita sentiasa memikirkan tentang masalah – masalah kita, menurut hukum tarikan, kita akan menarik lebih banyak masalah kedalam hidup kita. Jadi kita mestilah menumpukan perhatian pada perkara yang positif dalam hidup kita. Menurut Hukum Tarikan . dengan memikirkan perkara yang positif, kita akan menarik lebih banyak perkara – perkara positif kedalam hidup kita.

PENJELASAN SAINTIFIK
Memikirkan tentang perkara yang positif akan menghasilkan getaran positif. Ini akan menarik perkara yang positif dalam hidup kita. Sebaliknya jika kita berfikir tentang perkara yang negative ( iaitu masalah), kita akan menghasilkan getaran negatif dan seterusnya menarik perkara negative ( masalah) kedalam hidup kita.


Kuantum Fizik
Kuantum Fizik merupakan satu cabang dari sains fizik yang agak rumit. Kita bukanlah ahli fizik.Apa yang kita perlu tahu dalam kontek kita adalah sedikit sahaja. Setiap objek adalah terdiri daripada molekul. – molekul . Molekul ini pula terdiri dari atom – atom. Dibahagian tengah atom ini terdapat nucleus. Nukleus ini terbentuk dari proton dan neutron. Elektron pula berputar mengelilingi nukleus .Apa yang kita perlu faham adalah bahawa lebih 99 peratus dari atom ini adalah ruang kosong. Nukleus membentuk tidak sampai dari 1 peratus dari isipadu atom. Jika anda tidak faham yang diatas tidak mengapa. Apa yang anda perlu faham adalah lebih 99 peratus dari atom adalah ruang kosong. Atom adalah asas setiap objek dalam dunia termasuk manusia..Jadi setiap objek termasuk manusia merupakan lebih 99 peratus ruang kosong. Setiap objek termasuk manusia adalah terdiri dari tenaga.

Anthony Robbins, seorang pakar motivasi terulung dari Barat menerangkan perkara ini dengan ringkas. Katakan ada sebuah kerusi. Jika tiada sesiapapun yang memberi perhatian kepada kerusi ini, ia akan tidak ujud lagi. Ia akan bertukar menjadi tenaga sepenuhnya. Bila ada seseorang yang memberi perhatian atau berfikir tentang kerusi ini, ia akan menggumpal dan menjadi kerusi kembali. Ini adalah mungkin, kerana kerusi tadi adalah 99 peratus ruang kosong. Perkara yang menjadikan kerusi tadi ujud adalah perhatian yang diberikan oleh seseorang . Jadi jika tiada seorang pun yang memberikan perhatian, maka kerusi tidak akan ujud sebagai objek. Ia hanya akan ujud sebagai tenaga.



Jika anda tidak faham penerangan diatas , tidak mengapa.
Dalam konteks kita, apa yang kita perlu faham adalah APA SAHAJA YANG KITA TUMPUKAN PERHATIAN AKAN MENJADI SEMAKIN BESAR DALAM HIDUP KITA.

Jadi , jika kita menumpukan pada perkara yang positif, perkara positif yang akan menjadi semakin banyak dalam hidup kita. Jika kita menumpukan pada perkara yang negatif( masalah) maka perkara yang negatif akan menjadi lebih banyak dalam hidup kita.

JADI , UNTUK MENGELAKKAN MASALAH, KITA PERLULAH MEMBERIKAN TUMPUAN KEPADA PERKARA YANG POSITIF DALAM HIDUP KITA. MAKA PERKARA YANG POSITIF AKAN MENJADI SEMAKIN BANYAK DALAM HIDUP KITA. APABILA TIADA PERHATIAN YANG DIBERIKAN KEPADA PERKARA YANG NEGATIF (MASALAH), MAKA PERKARA INI AKAN SEMAKIN LENYAP DARI HIDUP KITA.

Jika kita pula asyik risau dan berfikir tentang masalah kita, maka masalahlah akan menjadi semakin banyak dalam hidup kita, Bila tiada perhatian diberikan pada perkara yang positif , maka perkara positif akan semakin hilang dalam hidup kita.

Latihan Minda
Cuba buat latihan minda ini. Ingat , jika anda hanya membaca sahaja , anda tidak akan memperolehi apa- apa faedah.
Cuba jangan fikir tentang menara KL.

Saya tahu anda tentu fikirkan tentang menara KL.
Anda tidak boleh tidak memikirkan sesuatu. Jika anda tidak mahu fikir tentang menara KL, maka anda tentu akan fikir tentang menara KL.
Jika anda tidak mahu fikir tentang perkara negative, maka caralah adalah dengan menumpukan pada perkara positif. Jadi bila anda berfikir dan menumpukan perhatian pada perkara positif, maka anda tidak akan berfikir tentang perkara negative. (masalah). Ini adalah kerana anda hanya boleh berfikir tentang satu perkara pada satu masa.

Anda perlu melatih diri anda supaya sentiasa berfikir tentang perkara positif. Perkara ini mungkin merupakan sesuatu yang nampak mudah tetapi sebenarnya mampu mengubah hidup anda dan membawa kejayaan dalam hidup anda.

Anthony Robbins merupakan seorang lagi pakar motivasi yang hebat. Beliau pernah menjadi pakar motivasi peribadi kepada presiden – presiden Amerika Syarikat seperti Bill Clinton. Beliau dalam bukunya yang terkenal ‘ Awaken The Giant Within’ ( Bangunkan Raksasa Dalam Diri Anda) mengajak kita membuat satu latihan. Latihan ini mampu mengubah hidup kita



Cabaran Minda Sepuluh Hari
Anthony Robbin mencabar kita supaya menjaga pemikiran kita supaya sentiasa positif selama 10 hari. Kita tidak boleh memikirkan satu perkara negative lebih dari satu minit. Jika fikir satu perkara negative lebih dari satu minit , maka cabaran ini terbatal dan anda perlu memulakan cabaran ini dari hari pertama sekali lagi. Cara anda menjaga fikiran anda supaya sentiasa positif adalah seperti di atas. Bila sahaja anda berfikir tentang perkara negatif , anda perlu cepat – cepat mengalihkan fikiran anda kepada perkara positif. Dalam pengalaman saya , satu atau dua hari pertama adalah sukar. Kemudian pemikiran positif menjadi sifat semulajadi kita. Kemudian kita akan dapat melihat perubahan ketara dalam hidup kita. Saya harap anda akan menyahut cabaran ini dan mengubah hidup anda hari ini juga. Jika anda berlengah , anda juga akan rugi.

Menumpukan fikiran pada perkara positif merupakan sesuatu yang ada kaitan dengan sifat sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. ( blog yang lepas)Bila anda menumpukan pada perkara positif , anda akan bersyukur. Kedua – duanya akan menghasilkan getaran yang positif dan menarik perkara positif kedalam hidup kita.

bersambung

No comments:

Post a Comment