Wednesday, October 21, 2009

Menumpkan Perhatian Pada Perkara Positif (Bhagn 2)

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Syukur kerana kita dapat berjumpa lagi kali ini. Agak lama juga saya tidak menulis diblog ini kerana cuti raya dan sibuk dengan tugas. Saya memohon maaf kerana kelewatan ini. Saya akan cuba menulis dengan kerap sehingga selesai blog ini, ( insya allah).

Marilah kita menyambung tentang kepentingan menumpukan perhatian pada perkara positif dalam hidup kita.
Dalam kehidupan seharian , majoriti daripada kita mungkin ada banyak perkara positif dan hanya sedikit perkara negatif. Jika kita menumpukan perhatian pada perkara yang positif tadi , menurut Hukum Tarikan kita akan menarik lebih banyak perkara positif kedalam hidup kita. Menurut Kuantum Fizik juga, perkara yang menerima perhatian kita akan menjadi semakin banyak. Menurut Kuantum Fizik , apabila kita menumpukan perhatian pada perkara positif, dua perkara akan berlaku.
1) Apabila perhatian kita tertumpu pada perkara yang positif , perkara yang positif akan menjadi semakin banyak dalam hidup kita..
2)Apabila kita menumpukan perhatian pada perkara positif, perkara negative ( masalah ) tidak mendapat perhatian kita . Iaitu kita tidak asyik berfikir tentang masalah kita. Ini menyebabkan perkara negative (masalah) semakin berkurangan dan akhirnya hilang dari kehidupan kita. Ini merupakan rahsia kejayaan ramai orang yang sentiasa berjaya dalam hidup mereka
.

Cara untuk menumpukan perhatian pada perkara positif adalah bersyukur dengan apa yang ada dan sengaja mengalihkan perhatian kepada perkara positif seperti yang kita lihat dalam blog lepas dan dalam Cabaran Mental 10 hari.

Malangnya ramai dari kita berbuat sebaliknya.. Walaupun banyak dari kita mempunyai banyak perkara positif, ramai dari kita cenderung menumpukan perhatian kepada sedikit perkara negative dalam hidup kita. Apabila kita menumpukan perhatian kepada perkara negative , menurut Hukum Tarikan kita akan menarik lebih banyak perkara negative ( masalah) kedalam hidup kita. Menurut Kuantum Fizik , perkara yang menerima perhatian kita akan menjadi semakin banyak. Menurut Kuantum Fizik, apabila kita menumpukam perhatian kepada perkara negative, dua perkara akan berlaku
1.) Apabila perhatian kita tertumpu pada perkara negative, perkara negative (masalah ) akan menjadi semakin banyak dalam hidup kita.
2.) Apabila kita menumpukan perhatian pada perkara negative, perkara positif tidak akan mendapat perhatian kita. Jadi perkara positif akan menjadi semakin kurang dan akhirnya hilang dari hidup kita.
Apabila saya berkata menumpukan perhatian kepada perkara negative, saya maksudkan orang yang sentiasa risau dan memikirkan masalah mereka. Saya akan membincangkan tentang masalah dalam blog akan datang (insya Allah)

Mari kita lihat contoh bagaimana Teknik Minda Menumpukan Perhatian pada perkara positif ini bekerja dalam hidup kita. Pertama sekali kita lihat contoh seorang yang menumpukan perhatian pada perkara negative.

Elvis Presley – Menumpukan Perhatian Pada Perkara Negatif
Pada kemuncak kejayaannya, Elvis Presley mempunyai semuanya. Beliau merupakan seorang jutawan, mempunyai rupa yang cantik, kemashuran, seorang isteri yang penyayang dan anak yang sihat dan cantik. Beliau mempunyai banyak perkara positif dalam hidupnya. Hanya terdapat satu perkara negative, iaitu beliau rasa bosan. Malangnya beliau menumpukan perhatian pada satu – satunya perkara negative dalam hidupnya.iaitu kebosanan. Beliau rasa semakin bosan dan akhirnnya mengambil dadah untuk menghilangkan kebosanannya. Akhirnya beliau mati pada usia muda akibat dadah. Lihatlah kisah seorang yang menumpukan perhatian pada satu – satunya perkara negative dalam hidupnya walaupun terdapat banyak perkara positif dalam hidupnya.

Kisah seterusnya diceritakan oleh Anthony Robbin dalam bukunya Awaken The Giant Within ( Bangunkan Raksasa dalam Diri Anda).

Pramugari – Menumpukan Perhatian Pada Perkara Positif
Menurut Anthony Robbin ada seorang pramugari yang cantik. Pramugari ini terlibat dalam kemalangan udara. Beliau telah terbakar teruk sehingga menjadi hodoh dan lumpuh. Beliau telah kehilangan kerja. Beliau tidak boleh berjalan lagi. Beliau sering dalam kesakitan akibat lukanya. Lihatlah betapa banyak perkara negative ( masalah ) dalam hidupnya seperti hodoh, lumpuh, kehilangan pekerjaan dan sering dalam kesakitan. Walaubagaimanapun , pramugari ini tidak berputus asa. Beliau masih bergerak menggunakan kerusi roda. Beliau menumpukan perhatian kepada perkara positif dalam hidupnya iaitu masih boleh bergerak menggunakan kerusi roda. Beliau mendapati kerusi roda yang ada dalam pasaran adalah tidak memenuhi citarasanya. Beliau mengubahsuai kerusi rodanya. Dengan bantuan rakannya, beliau memulakan sebuah syarikat membuat kerusi roda mengikut rekabentuknya yang baru. Hari ini beliau adalah seorang jutawan dan menggajikan lebih 20 orang pekerja dalam syarikatnya yang semakin maju. Perbezaan pramugari ini dengan Elvis Presley adalah pramugari ini menumpukan perhatian pada perkara yang positif dalam hidupnya walaupun terdapat.banyak perkara negative dalam hidupnya. Sebab itu dia semakin maju dalam hidupnya.

Begitu juga jika kita menumpukan perhatian pada perkara positif, maka perkara positif akan menjadi semakin banyak dalam hidup kita.

Jika kita menumpukan perhatian kepada perkara negative (masalah), maka perkara negatiflah yang akan menjadi semakin banyak dalam hidup kita.

UNTUK MENJAMIN KEJAYAAN KITA DALAM SEMUA BIDANG, KITA MESTILAH SENTIASA MENUMPUKAN PERHATIAN PADA PERKARA YANG POSITIF DALAM HIDUP KITA
Jadi mulailah hari ini marilah kita menumpukan perhatian pada perkara yang positif dalam hidup kita . Saya akan membincangkan perkara ini lebih lanjut dalam blog mengenai emosi nanti. (insya allah)

Sekian
Dr. Mohamed Farook Raj Mohamed

No comments:

Post a Comment